Авторська творча майстерня

Творчі групи

Авторська творча майстерня

У 2024 році розпочинає роботу Авторська творча майстерня Василя Шуляра, доктора педагогічних наук, доцента, професора кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, заслуженого учителя України, із проблеми «Компетентнісно орієнтовані вправи в системі літературної освіти (7 - 9 клас НУШ): запитання, завдання, задачі». 

Перша сесія

29 лютого 2024 року в дистанційному форматі відбулося перше засідання авторської творчої майстерні «Компетентнісно орієнтовані вправи в системі літературної освіти (7–9 класи НУШ): запитання, завдання, задачі».

Автор і керівник майстерні – Василь Шуляр, доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти, директор МОІППО, заслужений учитель України. Мета – реалізація Концепції «Нова українська школа» та підготовка до освітнього процесу в 7 класі за новими модельними навчальними програмами. 

Ганна Пономаренко, методист кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, ознайомила учасників – учителів української та зарубіжної літератур, інтегрованого курсу літератур (українська, зарубіжна) із програмою майстерні, що спрямована на підвищення фахової компетентності щодо конструювання компетентнісно зорієнтованих вправ із літератури. 

Діна Діордіца, методист кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, означила алгоритм чотирьох сесій, під час яких педагоги опрацюють теоретико-методичні засади компетентнісно орієнтованих вправ, авторську концепцію «Компетентнісно зорієнтовані вправи в системі літературної освіти» та конструюватимуть компетентнісно зорієнтовані запитання, завдання і задачі.

Василь Шуляр у вступному слові надав мотивувальні настанови та окреслив актуальність авторської концепції, а також упродовж зустрічі    висвітлював основні аспекти: понятійний апарат компетентнісно зорієнтованих літературних вправ (структура, типологія, види); науково-методичний інструментарій формування компетентного читача; розмежування літературних задач, компетентнісних літературних завдань і запитань.

Репрезентовано посібник В. І. Шуляра «Модель літературної компетентності учнів-читачів НУШ», в якому систематизовано та прокоментовано авторський погляд щодо визначень Державного стандарту базової середньої освіти: ключові компетентності, наскрізні уміння, читацькі (предметні) компетентності.

Учасники вдосконалювали вміння розв’язувати проблемні компетентнісно зорієнтовані задачі за оповіданням Марини Павленко «Небезпечні польоти Василька Симоненка», застосовуючи знання природничих дисциплін. 

Учителі відзначили особливу значущість системної взаємодії науковців і практиків у формуванні цілісної, духовно багатої, естетично розвиненої особистості учня-читача Нової української школи та висловили побажання до подальшої співпраці.

Друга сесія

04 квітня 2024 року розпочато роботу другої сесії авторської творчої майстерні «Компетентнісно орієнтовані вправи в системі літературної освіти (7–9 класи НУШ): запитання, завдання, задачі».

Науковий керівник – Василь Шуляр, д. пед. н., доцент, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти, директор МОІППО, заслужений учитель України, ознайомив учасників з типами компетентнісних вправ у системі літературної освіти, акцентував увагу на трьох типах вправ: компетентнісно зорієнтовані літературні запитання, завдання і задачі, а також на прикладі медитативної елегії Тараса Шевченка «Розрита могила», що вивчається у 7 класі НУШ, продемонстрував методику конструювання компетентнісно зорієнтованих літературних вправ. Педагоги обговорили представлену методику,  обмінялися думками.

Інтерес у вчителів викликала запропонована науковцем майстерка «Конструювання компетентнісно зорієнтованих вправ», під час якої освітяни практикувалися в їх створенні в ході аналізу поезії Дмитра Кременя «Моя вулиця». 

Далі учасників чекає індивідуальна творча робота зі складання компетентнісно орієнтованих запитань, завдань і задач з української та зарубіжної літератур для учнів 7 класу Нової української школи.

Дякуємо Василю Івановичу – автору ідеї за розроблення і впровадження науково-методичних інновацій!

Дякуємо всім присутнім за дружню та позитивну атмосферу, зацікавленість і продуктивну роботу!

Разом до Перемоги!

Творчі групи

Творчі групи вчителів – одна з колективних форм методичної роботи. Створюються з метою вивчення, упровадження досягнень педагогічної науки і передового досвіду в освітній процес. Учасники творчих груп здобувають нові знання, досліджують нові ідеї, методики, технології, передовий педагогічний досвід, а також мають змогу співпрацювати з однодумцями, виявляти творчі здібності, обмінюватися досвідом. Традиційно на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти працюють творчі групи вчителів-філологів.

У 2024 році кафедрою теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти організована робота таких творчих груп:

«Медіакомпетентність учителя української / зарубіжної літератури» 

Перша сесія

18 квітня 2024 року на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти розпочали роботу обласні творчі групи вчителів-філологів: «Медіакомпетентність учителя української літератури» та «Медіакомпетентність учителя зарубіжної літератури».

Під час першого засідання вчителі дізналися про проєкт «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті», що реалізує Рада міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США в Україні у партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури та інформаційної політики України та Академією української преси. 

За допомогою онлайнового сервісу Mentimeter учасники засідання презентували три про себе, відмежовували факти від суджень, брали участь у вікторині «Що можуть маніпулятори/-ки зробити з одного простого факту?», ділилися досвідом, щодо формування в учнів уміння розрізняти факти й судження. 

Ганна Новицька, керівник творчих груп, координатор проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті» в Миколаївській та Херсонській областях, учитель-методист української мови і літератури, заступник директора Миколаївського ліцею № 5, поділилася порадами, як споживати й поширювати інформацію під час війни.

Методичний супровід роботи творчих груп: Діна Діордіца і Ганна Пономаренко, методисти кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО.

Всі учасники отримали завдання для самостійної роботи в гугл-класі: ознайомитися з вправами для 8 класу, вибрати 3 вправи і до них зробити методичний коментар; поставили запитання та висловили пропозиції щодо подальшої роботи.

Велике зацікавлення викликало завдання придумати й записати клікбейтний заголовок до допису у фейсбук про сьогоднішню зустріч.

Позитивна атмосфера, що панувала під час зустрічі, стимулювала творчу активність зібрання.

Щира подяка Ганні Новицькій за ініціативність і креативність!

Дякуємо всім учасникам за зацікавленість і активну життєву позицію!

Разом до ПЕРЕМОГИ!

«Театральна педагогіка на уроках літератури у середній школі»

Перша сесія

25 квітня 2024 року кафедрою теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО проведено перше засідання обласної творчої групи словесників «Театральна педагогіка на уроках літератури в середній школі».

Науковий та організаційно-методичний супроводи здійснювали Ольга Мхитарян, доцент, Ганна Пономаренко, методист кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО.

 Захід спрямовано на підвищення рівня предметно-методичної компетентності вчителя щодо реалізації інтегрованого навчання літератури на засадах театральної педагогіки та педагогіки творчості в умовах розбудови Нової української школи. 

У мотивувальному вітальному слові Галина Гич, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, акцентувала увагу на значенні театралізації навчальної діяльності учнів НУШ, що не лише сприяє цілісному осмисленню естетичної цінності художньої літератури, а й виступає провідним фактором формування загальної культури особистості. 

Важливість історичних аспектів драматизації як методу викладання літератури підкреслив Володимир Гладишев, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти МОІППО, провівши яскраві пізнавальні паралелі взаємодії педагогічної науки й театрального мистецтва в контексті світових досягнень. 

Десятилітнім педагогічним досвідом інтегрування театрального мистецтва в навчання зарубіжної літератури поділилася Лариса Дмитрієва, учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури Миколаївського ліцею № 58 Миколаївської міської ради, учитель-методист. Визначальним фактором ефективності педагогиня визначила створення у 2013 році на базі закладу кабінету-театру – інноваційного центру розвитку творчих здібностей школярів. Висвітлюючи можливості впровадження в освітньому процесі сценічно-ігрової технології, учителька наголосила, що в умовах війни та дистанційного навчання важливою терапевтичною ідеєю театральної педагогіки є формування в учнів почуття несамотності через залучення до творчої командної роботи, експресивне вивільнення емоцій під час особистої словодії чи проживання чужого досвіду. Завдяки організованому нею практикуму колеги мали змогу осягнути низку розвивальних медіаінструментів та пережити неповторні емоції.

Дякуємо учасникам заходу за продуктивну роботу та бажаємо кожній / кожному знайти себе в розмаїтті сучасних засобів інтеграції театралізації в навчанні літератури для формування покоління інтелігентних читачів і професійно-особистісного вдосконалення!